Westrand en Madderom

Categorieën

  • Sint Pancras
  • Woningbouw

Aan de westrand van Sint Pancras, aan de Benedenweg, staan huizen met diepe achtertuinen, die veelal grenzen aan de Gedempte Veert. In het verleden hebben grondeigenaren de gemeente gevraagd om een woning te bouwen op hun grond, direct grenzend aan de Gedempte Veert. 

De afgelopen jaren heeft de gemeente plannen gemaakt om de wens van deze grondeigenaren mogelijk te maken. In 2022 is het bestemmingsplan hiervoor aangepast. De stukken grond langs de Gedempte Veert hebben hierin een bouwvlak gekregen waarbinnen een woning gebouwd kan worden. De toegang tot de nieuw te bouwen huizen gaat via de Gedempte Veert. Er kunnen maximaal 84 woningen gebouwd worden. 

Om de woningen te kunnen bouwen, is ook betere ontsluiting nodig. Daarom legt gemeente Dijk en Waard een fietsstraat aan met nieuwe inritten naar de percelen. Ook worden nutsvoorzieningen en een riool aangelegd.

Archeologisch onderzoek

Bij het aanpassen het bestemmingsplan in 2022 heeft het gebied een dubbelbestemming gekregen. Dit betekent dat er bij het bouwen van een woning eerst onderzocht moet worden of er archeologische vondsten in de grond zitten. Kaveleigenaren moeten een archeologisch onderzoek aanleveren voordat er een omgevingsvergunning kan worden aangevraagd.

Woningbouw

Voor iedere kaveleigenaar is de situatie anders. Iemand bepaalt zelf of en wanneer hij zijn kavel wil bebouwen binnen de bouwregels die daarvoor gelden. Kaveleigenaren zijn zelf verantwoordelijk voor het bouwrijp maken van hun kavel en alle onderzoeken die nodig zijn om te komen tot een aanvraag omgevingsvergunning.

Lees meer over archeologisch onderzoek bij de Gedempte Veert

Vanaf 1 oktober aanvraag omgevingsvergunning mogelijk

Kaveleigenaren met een woonbestemming kunnen vanaf 1 oktober 2025 een omgevingsvergunning aanvragen om te bouwen. Het gaat om de ruimtelijke omgevingsvergunning (omgevingsplanactiviteit) voor het bouwen van een bouwwerk. Er wordt getoetst aan het gemeentelijke omgevingsplan.

De aanvraag moet voldoen aan de volgende eisen:

  • De nieuwe woning past binnen het bestemmingsplan.
  • Er is een goedgekeurd bouwplan met tekeningen van de woning.
  • De situatietekening en alle onderzoeken worden toegevoegd.
  • De inrit, de parkeerplaatsen, de groene erfafscheidingen en de plaats van de woning zijn duidelijk aangegeven.

De vergunning vraagt u digitaal aan(Verwijst naar een externe website) via het Omgevingsloket. Zodra de aanvraag compleet is, start de gemeente met de beoordeling.

Het bouwen van een woning valt onder de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)(Verwijst naar een externe website) en daarom is er géén bouwtechnische vergunning nodig. Wel moet u vóór de start en aan het eind van het bouwen een melding doen. Zonder deze bouwmelding kunt u niet bouwen.

De gemeente heeft ook een kavel, de Madderom-locatie. De gemeente wil op deze locatie meerdere woningen laten bouwen binnen de mogelijkheden van het huidige bestemmingsplan. De locatie wordt nu tijdelijk gebruikt als opslagplaats van zand en grond, de grond die vrijkomt door de aanleg van nutsvoorzieningen.

Een grote groep grondeigenaren heeft in het verleden een coöperatie opgericht, de Coöperatie Gedempte Veert. 38 grondeigenaren in het gebied zijn lid. De Coöperatie Gedempte Veert heeft jaren geleden het initiatief genomen om samen met de gemeente tot plannen te komen om (uiteindelijk) woningbouw langs de Gedempte Veert mogelijk te maken. Om de realisatie mogelijk te maken staat de coöperatie garant richting de gemeente voor een groot deel van de kosten met name voor de inrichting van de openbare ruimte.

Kaveleigenaren die geen lid zijn van de coöperatie maar wel een bouwmogelijkheid hebben op hun kavel betalen mee via het exploitatieplan. Dit doen zij op het moment dat zij een omgevingsvergunning aanvragen. Deze exploitatiebijdrage wordt vervolgens verrekend met de coöperatie omdat zij een deel van de investeringen in het gebied hebben voorgefinancierd. De leden van de coöperatie hebben dus al meebetaald aan de kosten die de gemeente maakt voor het project.

Lees meer over archeologie in de gemeente

Uitgangspunt is de komst van een fietsstraat. Een fietsstraat is een straat die ingericht is als fietsroute, waar auto’s te gast zijn. Dit autogebruik wordt beperkt door het karakter en de inrichting van de fietsstraat. Het inrichtingsplan voor de fietsstraat gaat uit van rood asfalt, middengeleiders en verstevigde grasstroken. Het komende najaar worden de werkzaamheden aan de fietsstraat afgerond.

De Gedempte Veert is onderdeel van het regionaal fietsnetwerk Schagen-Alkmaar-Heiloo-IJmond. Met de komst van de fietsstraat wordt de route sterk verbeterd.

De kosten voor de fietsstraat vallen onder de inrichting van het openbaar gebied. De provincie Noord-Holland heeft hier echter een subsidie voor verleend van ruim € 900.000. Uiteindelijk wordt dit bedrag in mindering gebracht op de exploitatiebijdragen van alle kaveleigenaren die gaan bouwen. 

Vraag en antwoord

Het Kwaliteitsteam Westrand Sint Pancras beantwoordt vragen van individuele eigenaren over de bouwmogelijkheden, afdracht aan het kostenverhaal, vragen over planning gemeente, toekomstige hydrologische maatregelen etc. Het Kwaliteitsteam Westrand Sint Pancras vergadert 1 keer per maand. Onderstaand een selectie van vraag en antwoord:

Wanneer kan ik een aanvraag omgevingsvergunning voor de bouw van een woning op mijn kavel/perceel aanvragen?

In de regels van het exploitatieplan Westrand is opgenomen dat vergunningen pas verleend mogen worden nadat het naastgelegen openbaar gebied bouwrijp is gemaakt. Gelet op de wens van veel grondeigenaren om tot een zo spoedige mogelijke bouw van woningen te komen, zijn wij bereid om - ongeveer 6 weken vóór de exacte opleverdatum van de werkzaamheden aan de Gedempte Veert - officiële aanvragen voor een omgevingsvergunning wel al in behandeling te nemen. Wij informeren de grondeigenaren met een bouwmogelijkheid zodra wij hierop een planning kunnen afgeven.

Moet er voor elk perceel/kavel en hydrologisch onderzoek plaats te vinden?

Ja, Een hydrologisch onderzoek op kavelniveau is verplicht op basis van artikel 12, lid 12.1 van het bestemmingsplan. Het onderzoek en te nemen maatregelen is van belang om wateroverlast te voorkomen, ook bij naastgelegen percelen. Gevraagd inzicht te bieden in de hoogte van toekomstig- en bestaand terrein op basis van NAP. Waterberging op eigen terrein opvangen en vertraagd afvoeren geldt als uitgangspunt hierbij. Uit de aan te leveren berekeningen en tekeningen blijkt welke maatregelen worden getroffen.

Benodigde informatie om te toetsen of er wordt voldaan aan eisen om wateroverlast bij buren te voorkomen en om te voldoen aan het beleid:

  • Tekening huidige situatie met ingemeten maaiveldhoogten in NAP en in RD-stelsel, waarbij bijzondere aandacht moet zijn voor de randen van het perceel.
  • Tekening toekomstige situatie met maaiveldhoogten en vloerpeil in NAP en voorzieningen om wateroverlast bij de naastgelegen percelen te voorkomen
  • Tekening en berekening klimaatmaatregelen. Het regenwater mag niet rechtstreeks aangesloten worden op de drainage en zeker niet op het vuilwater riool.

Neerslag van een hevige bui (70 mm) op het verharde deel van privaat terrein (daken en bestrating) wordt verwerkt (geïnfiltreerd, opgevangen en/of vertraagd afgevoerd) op het terrein zelf. De voorzieningen voeren de eerste 24 uur vertraagd af en zijn in maximaal 60 uur weer beschikbaar.

Zie ook onze pagina Klimaat.

Wat moet er aangeleverd worden voor de aanvraag van de omgevingsvergunning?

Bij aanvragen voor een individuele woning is de Wet Kwaliteitsborging(Verwijst naar een externe website) van toepassing.

Welke voorbereiding(en) zijn er nodig voor het bouwen van een huis?

Is de planning nog steeds dat er rond 2024 gebouwd mag worden?

Nee, Liander geeft aan niet eerder dan in het eerste kwartaal 2025 kan aanvangen met haar werkzaamheden in het gebied. De werkzaamheden die zij verrichten (het aanleggen van een stroomkabel en het plaatsen trafostations) dienen parallel te lopen met het aanleggen van de riolering. Het is niet mogelijk een deel van het bouw- en woonrijp maken uit te voeren aangezien de toekomstige bouwkavels verspreidt liggen langs de gehele Gedempte Veert. Dit betekent dat alle bouw- en woonrijp werkzaamheden pas kunnen aanvangen nadat alle werkzaamheden door alle nutspartijen zijn ingepland.

Is het toegestaan om een woonunit/caravan tijdelijk op de kavel/perceel te plaatsen?

Over het tijdelijke woongebruik van de woonunit kunnen wij u het volgende meegeven. De gemeente is bereid om een tijdelijke woonunit op de kavel toe te staan, wanneer de aanvraag/melding voor de hoofdwoning is ingediend.  

Voor de tijdelijke woonunit moet een planologische vergunning worden aangevraagd (omgevingsplanactiviteit: bouwen) en deze verstrekken wij voor maximaal 2 jaar

Bij de aanvraag wordt er getoetst aan het omgevingsplan van Dijk en Waard en of de beoogde locatie van de woonunit kan voldoen aan de eisen voor branddoorslag en brandoverslag (afstand van woonunits tot erfgrens).

Tot hoever moet de kavel/perceel opgehoogd worden?

Het gehele kavel/perceel dient te worden beschouwd. Dit is een belangrijke voorwaarde om wateroverlast op een naastgelegen perceel, waarop nog geen nieuwe woning is gebouwd, te voorkomen. In artikel 1 lid 1.48 van het bestemmingsplan is de peilomschrijving opgenomen. Om te kunnen voldoen aan het gestelde peil moet in elk geval de grond op de plaats waar de woning wordt gebouwd (binnen het bouwvlak) opgehoogd worden.

Er staat een aantal bomen op mijn kavel/perceel. Mag ik deze bomen verwijderen of moet ik hiervoor een vergunning aanvragen?

Gemeente Dijk en Waard vindt het belangrijk dat er veel gezonde bomen in de gemeente staan. Bomen worden dus niet zomaar verwijderd. Wilt u een boom op eigen grond kappen dan dient u eerst een check te doen of een omgevingsvergunning nodig is.  Voor meer informatie over het wel/niet kappen verwijs ik u graag door naar de pagina Kapvergunning Bomen.

Ook gelden er mogelijk voorwaarden uit het ecologisch onderzoek. Per kavel kunt u nalezen welk onderzoek er is uitgevoerd en welke vervolgstappen er nodig zijn. Let wel; ook bij de kap van bomen moet rekening gehouden worden met de aanwezigheid van dieren, de zorgplicht op basis van de Wet natuurbescherming.

In artikel 5.1 van het exploitatieplan wordt gesproken over een jaarlijkse herziening van de exploitatiebijdrage. Is hier reeds een update van daar het exploitatieplan is opgesteld per december 2021?

Op basis van artikel 6.15 lid 1 Wro dient de gemeente na eerste vaststelling het exploitatieplan jaarlijks te herzien. Het exploitatieplan 13 september 2022 onherroepelijk vastgesteld, de herzieningstermijn is daarmee nog niet verstreken. 

Met welk bedrag dien ik rekening te houden voor de exploitatiebijdrage indien de kavel 20% kleiner is geworden door splitsing? 

Er dient te worden uitgegaan van het laatst vastgestelde exploitatieplan. 

Wat is het peil van de toekomstige Gedempte Veert in relatie tot de inrit van uw kavel?

De nieuwe Gedempte Veert wordt afgewerkt op een nieuw peil. Aan de zijde van de kavels komt de weg op - 0,55 NAP te liggen en aan de zijde van de waterplas op -0,66 NAP. Ook zal de berm tussen de weg en de percelen worden opgehoogd. Op de perceelsgrens komt het peil waar mogelijk op -0,45 NAP te liggen. De afwerking op deze hoogtes vindt plaats zodat er geen regenwater vanuit het openbaar gebied naar het perceel kan stromen. 

Dit kan gevolgen hebben voor de hydrologische berekening die door de aanvragers van een omgevingsvergunning voor de bouw van een woning, overlegd dient te worden bij de aanvraag. De gemeente heeft met de aanleg van het riool en de putjes op de erfgrens, maatregelen getroffen, zodat wateroverlast op de percelen niet hoeft te verslechteren. De bestekstekening laat zien welke hoogte bij elk perceel wordt aangehouden.

De bestekstekeningen zijn in de bouwapp te vinden of via BouwApp Dijk en Waard | Gemeente Dijk en Waard(Verwijst naar een externe website)

Op 24 september 2025 kregen de perceeleigenaren met een woonbestemming in dorpshuis De Geist informatie over archeologie tijdens een presentatie. Tijdens deze bijeenkomst zijn diverse vragen gesteld:

Er liggen alleen archeologische vondsten bij ons. Hoe kan het dat die vondsten alleen bij ons gedaan worden? En niet op andere plaatsen? Wij worden op kosten gejaagd?

Waarom alleen bij ons vondsten?

Het is van oudsher bekend dat Sint Pancras op de resten van Vronen is gebouwd en op een strandwal. De strandwallen lagen hoger in het omliggende landschap. Eeuwen geleden waren dit de eerste plaatsen waar mensen zich vestigden. Het is daarom logisch dat er hier archeologische vondsten gedaan kunnen worden. Of en waar we de vondsten precies doen, weten we niet van tevoren. 

Archeologische sporen en vondsten komen aan het licht als er een aanleiding is om onderzoek te doen. Zoals bij bouwplannen, aanleg van tuinen, riolering of kabels en leidingen etc. Dat is nu de situatie aan de Gedempte Veert. Om deze situatie in te schatten is er in 2018 bureau- en booronderzoek gedaan. Uit dit onderzoek bleek dat er kans was op archeologische vondsten in de bodem.

Waarom moeten wij betalen?

Als er archeologische resten in de grond zitten, moeten we daar zorgvuldig mee omgaan. Dat is wettelijk verplicht. Volgens de wet geldt het principe: ‘de verstoorder betaalt’. Dat betekent dat degene die de bodem verstoort – bijvoorbeeld door te bouwen of te graven – ook betaalt voor het archeologisch onderzoek. Dit is vastgelegd in de Erfgoedwet en de Omgevingswet en volgt uit het Europees Verdrag van Malta. Het maakt niet uit of de betreffende grondeigenaar een particulier, bedrijf of gemeente is: wie verstoort, betaalt.

Is dat eerlijk?

Bij archeologische vondsten is er een grote mate van onzekerheid in te verwachte vondsten. We weten immers niet of en waar we vondsten gaan doen. Dit kan leiden tot ongelijke situaties, waar iemand geen invloed op heeft. Dat kan oneerlijk aanvoelen en dat is begrijpelijk.

Waarom dan toch alleen deze strook?

Waar vindplaatsen liggen is afhankelijk van de landschappelijke ligging, historische locatiekeuze, de mate waarin de bodem onverstoord is gebleven en toeval.

Landschappelijke ligging en historische locatie 

De strook waar nu vondsten zijn gedaan, lag vroeger misschien langs een oude weg, waterloop of nederzetting. Zulke plekken zijn aantrekkelijk voor bewoning en gebruik, ook eeuwen geleden. Daarom is de kans op resten daar groter.

De bodem is vaak nog ongestoord

Op andere plekken is de bodem misschien al eerder verstoord door bouw, landbouw of graafwerk. Dan zijn archeologische resten al verdwenen. In jullie strook is de bodem nog intact, waardoor vondsten bewaard zijn gebleven.

Toeval speelt ook een rol

Soms is het gewoon toeval. Een paar meter verderop kan de bodem leeg zijn, terwijl er op jullie strook net iets bijzonders ligt.

Op andere plaatsen in Sint Pancras is ook onderzoek gedaan. Bijvoorbeeld aan de Groene Loper, en tussen de Spanjaardsdam en Vronermeerweg. Daar is niets gevonden. 

De provincie krijgt de vondsten, wij betalen ervoor. Dat is oneerlijk. Als het zoveel belang heeft, waarom moeten wij dit dan verzorgen?

Waarom moeten wij betalen?

Volgens de wet geldt het principe: ‘de verstoorder betaalt’ (Verdrag van Malta). Wie de bodem verstoort – bijvoorbeeld door te bouwen of te graven – moet zelf betalen voor archeologisch onderzoek. Dat geldt voor gemeenten, bedrijven én particulieren. Het doel is om ons erfgoed te beschermen voordat het verloren gaat. 

Aandeel van de gemeente

In 2018 is al in opdracht en op kosten van gemeente Langedijk een inventariserend onderzoek uitgevoerd (een bureau- en booronderzoek) om uit te vinden of in de bodem archeologische vindplaatsen konden zitten.

Het liefste beschermen we die vindplaatsen in de bodem. Kan dat echt niet anders? Dan kiest de gemeente ervoor om de vindplaats zo goed mogelijk te documenteren, en vondsten buiten de grond te bewaren. Om dit goed te doen, werken archeologen conform afspraken in een Programma van Eisen. De Gemeente Dijk en Waard heeft al een Programma van Eisen laten opstellen voor alle kavels waar al een selectiebesluit is genomen. Dit zorgt voor eenduidigheid en minder onderzoekskosten.

Waarom krijgt de provincie de vondsten?

De Erfgoedwet (art. 5.7) bepaalt dat archeologische vondsten eigendom worden van ons allemaal. De overheid is daarom de eigenaar. Meestal is dat de provincie, tenzij de gemeente een eigen archeologisch depot heeft (dit heeft de gemeente Dijk en Waard niet). Dan wordt de gemeente eigenaar. De provincie zorgt ervoor dat de vondsten goed bewaard blijven en beschikbaar zijn voor onderzoek en educatie.

Is dat eerlijk?

Het idee achter de wet is dat archeologie van ons allemaal is. De overheid bewaart de vondsten namens de samenleving. Zo blijven ze behouden voor toekomstige generaties. 

Waarom moeten wij dit dan verzorgen?

Degene die de bodem verstoort, is wettelijk verplicht om archeologisch onderzoek te laten doen. Dat is onderdeel van verantwoord bouwen. De provincie of gemeente zorgt daarna voor het bewaren van de vondsten onder optimale bewaaromstandigheden. Inwoners hoeven dus niet zelf voor goed beheer en behoud te zorgen.

Hoe verhoudt het besluit uit 2018 zich tot het besluit uit 2022?

Het gaat over de relatie tussen het archeologisch onderzoek uit 2018 en het bestemmingsplanbesluit uit 2022. Het een (bestemmingsplan) komt voort uit het ander (archeologisch onderzoek).

In 2013 heeft zowel gemeente Langedijk als gemeente Heerhugowaard archeologiebeleid laten vaststellen. Beiden gemeentes zijn onderzocht en in kaart gebracht met een archeologische verwachtingswaarde per locatie/stuk grond in de gemeente. Zodoende lag sinds 2013 al de onderzoekverplichting voor archeologie wanneer de verwachtingsgrenzen (x aantal vierkante meter en dieper dan x meter onder maaiveld) worden doorbroken. Zodoende is in 2018 een archeologisch onderzoek uitgevoerd door de gemeente Langedijk.

Uit archeologisch onderzoek in 2018 bleek dat er mogelijk archeologische vondsten gedaan zouden kunnen worden. Daarom hebben we in 2022 besloten dat de te ontwikkelen percelen een dubbelbestemming kregen. Dit houdt in dat om te kunnen bouwen, er eerst meer archeologisch onderzoek nodig is. Dit is het vervolg proefsleuvenonderzoek. Dat is inmiddels voor een aantal van de kavels uitgevoerd. 

U stelt de burger gelijk aan een projectontwikkelaar. Maar je mag niet van mij verwachten dat ik dezelfde kennis heb. Ik ken al die informatie niet en ik ben niet goed geïnformeerd door de gemeente. 

Het ontwikkelen van de Gedempte Veert is al heel lang een gezamenlijk project. Het bestemmingsplan is echter nog vrij recent, van 2022. Het is geen bestemmingsplan uit 1990 wat lang geleden op de agenda heeft gestaan. De raad heeft ingestemd met de dubbelbestemming archeologie en wonen en aangegeven dat ze het belangrijk vindt dat vondsten verder onderzocht worden en behouden blijven. 

De gemeente kan de rol van projectontwikkelaar niet overnemen van de kaveleigenaar. Wel kan iedere kaveleigenaar vragen stellen aan het kwaliteitsteam. De medewerkers van het kwaliteitsteam kennen de situatie als geen ander en zijn er om inwoners te informeren. Dit geldt voor de hele gemeente en het spreekt voor zich dat op de linten en de oudste gronden, je de meeste archeologische vondsten doet. Dat zijn de plekken waar mensen al heel lang wonen en actief zijn geweest.

Het meer dat is aangelegd, de Vroonerplas. Door wie is dat aangelegd, Alkmaar of Dijk en Waard/Langedijk? Daar is ook in gegraven bij aanleg. Is daar ook archeologisch onderzoek gedaan?

Vanwege graafwerkzaamheden in het gebied voor de Vroonerplas in de Vroonermeerpolder is in 2008 al archeologisch booronderzoek gedaan in samenwerking met de gemeente Alkmaar. Op basis daarvan kon de locatie worden vrijgegeven.

Ik heb een kavel en ik heb nog geen proefsleuven laten graven. Mag ik de grond met een meter ophogen?

In het bestemmingsplan ‘Westrand Sint Pancras’ staat (artikel 8.3.a.1) dat in elk geval het egaliseren van grond niet is toegestaan zonder eerst archeologisch onderzoek uit te laten voeren. 

Zie vraag en antwoord op: Archeologisch onderzoek aan de Gedempte Veert | Gemeente Dijk en Waard(Verwijst naar een externe website)

Bij archeologievriendelijk bouwen blijft het bodemarchief intact. Het gaat dan om het maken van planaanpassingen. Dit vraagt om een goed ontwerp, waarbij een archeoloog, architect en constructeur samenwerken. Vaak zijn aanpassingen technisch mogelijk. Bijvoorbeeld: minder palen gebruiken in de fundering.

Let op: het permanent ophogen van de grond leidt niet automatisch tot bescherming van de archeologische resten. Ophogen kan juist schade veroorzaken doordat zetting optreedt en de grondwaterstand wordt gewijzigd. De risico’s moeten daarom eerst in kaart worden gebracht met een zettingsonderzoek. 

Hoe zit het met de locatie Madderom. De zandhopen liggen er al een jaar en drukken archeologische vondsten toch ook in elkaar. Er is ons eerder vanavond verteld dat vondsten zo kwetsbaar zijn als een papieren vliegtuigje. Waarom kan dit dan toch? Het was toch al bekend?

Op een deel van de Madderom locatie wordt tijdelijk grond opgeslagen. Er vindt geen roering plaats van de bodem. Het storten van deze grond op de Madderom locatie is niet in strijd met het geldende omgevingsplan. Dat zou het wél zijn als het om storten gaat op een plek waar een selectiebesluit genomen wordt waaruit voortvloeit dat er technische maatregelen genomen zouden moeten worden. Dat komt omdat het archeologische onderzoek nog niet zover is. Dit onderzoek zal dit najaar plaatsvinden, waarna een selectiebesluit volgt voor de betreffende kavels.

De “planologische/ juridische’’ basis ligt in de volgende regelgeving dat van toepassing is op de Madderom locatie (uit geldende omgevingsplan):

Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden

  • 24.3.1 Verbod
    1. het ontgronden, afgraven, egaliseren, mengen, diepploegen en ontginnen van gronden met dien verstande dat het werken, geen bouwwerk zijnde, en werkzaamheden betreft dieper dan 40 cm beneden het bestaande maaiveld en met een oppervlakte van meer dan 50 m²;
    2. het graven van watergangen;
    3. het verlagen van het waterpeil.

Het is verboden zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerk zijnde, of werkzaamheden van het bevoegd gezag de volgende werken, geen bouwwerk zijnde, en werkzaamheden uit te voeren:

In het selectiebesluit (voor de onderzochte kavels elders langs de Gedempte Veert) is door het bevoegd gezag een of meer voorwaarden aan de omgevingsvergunning verbonden (zie bestemmingsplan Sint Pancras 2012, artikel 24.2 Bouwregels onder b.):

  1. de verplichting tot het treffen van technische maatregelen, waardoor de archeologische waarden in de bodem kunnen worden behouden;
  2. de verplichting tot het doen van opgravingen in de zin van artikel 1, onder h, van de Monumentenwet 1988;
  3. de verplichting de werken of werkzaamheden die leiden tot de bodemverstoring, te laten begeleiden door een deskundige op het terrein van archeologische monumentenzorg die voldoet aan door het bevoegd gezag bij de omgevingsvergunning te stellen kwalificaties;

Dus : Voor de Madderom locatie is nog geen selectiebesluit genomen zoals voor een deel van de andere kavels in het gebied dat wel het geval is. Dat komt, omdat daar het onderzoek nog niet zo ver is. Op de Madderom locatie moet het proefsleuvenonderzoek nog gebeuren. In feite kan er dus, doorgegaan worden met het tijdelijk storten van grond op het terrein, mits er maar niet gegraven wordt

Is de gemeente niet te makkelijk akkoord gegaan met het advies van ADC ArcheoProjecten ? Ik heb dit aan een projectontwikkelaar laten zien en die zei dat het ook allemaal wel een tandje minder had gekund.

Het is logisch dat er vragen ontstaan over de rol van de gemeente bij het volgen van archeologisch advies. Toch is het belangrijk om te kijken naar de specifieke situatie aan de Gedempte Veert. De gemeente heeft hier een toetsende rol. 

Het archeologisch onderzoek is in opdracht van een groep kaveleigenaren uitgevoerd door ADC ArcheoProjecten (verder ADC). De gemeente beoordeelt het rapport; voldoet het aan de wettelijke eisen? En is het opgesteld door een erkend bureau? Als het rapport aan deze eisen voldoet mag de gemeente niet zomaar afwijken van een geldig archeologisch advies, tenzij daar zwaarwegende en goed onderbouwde redenen voor zijn.

ADC ArcheoProjecten is een KNA-gecertificeerd archeologisch bedrijf. Dat betekent dat zij werken volgens de Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie (KNA). Deze certificering garandeert dat het onderzoek zorgvuldig, professioneel en volgens de geldende landelijke richtlijnen wordt uitgevoerd door daartoe geregistreerde actoren (archeologen).

Het idee dat het “minder had gekund” is begrijpelijk vanuit een kosten- of planningsperspectief. De gemeente ziet en erkent de gevolgen voor de woningbouw op de kavels. Maar archeologie is een wettelijk beschermd belang. De gemeente moet voorkomen dat waardevol erfgoed verloren gaat, zoals archeologie. Daarom is het volgen van een professioneel advies niet alleen logisch, maar ook juridisch noodzakelijk.

Kortom: de gemeente is niet “te makkelijk” akkoord gegaan, maar heeft gehandeld binnen de kaders van de wet en het eigen beleid, op basis van een advies van een gecertificeerd bureau waarbij de gemeente heeft gekozen om alsnog woningbouw toe te staan. Dat is precies zoals het hoort in een zorgvuldig archeologisch proces.

Wat zijn de kosten van zettingsonderzoek?

Voor de prijs van zettingsonderzoek kunnen kaveleigenaren het beste contact opnemen met een organisatie die zettingsonderzoek doet.

Op 24 september 2025 was er een bewonersbijeenkomst over de ontwikkeling van de Westrand in Sint Pancras. Tijdens deze avond gaven de gemeente Dijk en Waard, de gebiedsontwikkelaar en een archeologisch adviseur uitleg over het project, de planning en het archeologisch onderzoek. Hieronder leest u een samenvatting van de presentatie.

Ontwikkeling Westrand in Sint Pancras

De gemeente Dijk en Waard werkt samen met bewoners, de Coöperatie Gedempte Veert en andere partijen aan de ontwikkeling van het gebied Westrand in Sint Pancras. Het doel is om hier nieuwe woningen te bouwen en het gebied verder in te richten.

Samenwerking en rollen

  • Gemeente Dijk en Waard is opdrachtgever en zorgt voor het openbaar gebied, zoals wegen en riolering.
  • Grondeigenaren betalen mee aan de voorbereiding en inrichting van het gebied, zodat woningbouw mogelijk wordt.
  • De Coöperatie Gedempte Veert levert vooraf een financiële bijdrage. Niet-leden betalen later, bij de aanvraag van een omgevingsvergunning.
  • De provincie Noord-Holland geeft hiervoor een subsidie van € 919.000,- (2023).

Archeologisch onderzoek

Bij de ontwikkeling van het gebied is ook archeologisch onderzoek nodig. In Nederland is dit verplicht volgens Europese en landelijke wetgeving. Zo beschermen we waardevolle resten uit het verleden. De gemeente volgt daarbij de regels uit het Verdrag van Malta en de Erfgoedwet.

Er is een proefsleuvenonderzoek uitgevoerd op 32 percelen. Op sommige plaatsen zijn resten gevonden die bewaard moeten blijven. Dat kan op twee manieren:

  • In situ: in de grond laten zitten; er mag niet worden gegraven.
  • Ex situ: opgraven en vastleggen in rapporten.

De gemeente bepaalt per locatie of bouwen mag, of dat er eerst verder onderzoek nodig is.

Wat betekent dit voor bewoners?

Niet alle kavels doen mee aan het gezamenlijke onderzoek. Grondeigenaren die dat niet hebben gedaan, moeten zelf een gecertificeerd bureau inschakelen voor archeologisch onderzoek. De gemeente beoordeelt daarna het rapport en beslist of de grond vrijgegeven wordt voor bouw.

Vervolg

Tijdens informatiebijeenkomsten kunnen bewoners vragen stellen over:

  • het bouwproject en de financiën,
  • het archeologisch onderzoek,
  • de omgevingsvergunning en het bestemmingsplan.

Bekijk hier de volledige presentatie (pdf, 4 MB).

Meer informatie

Wilt u meer weten? Lees dan het Stedenbouwkundig Beeldkwaliteitsplan(Verwijst naar een externe website) of stuur ons een e-mail via westrand@dijkenwaard.nl.