Adresonderzoek
Staat op uw adres iemand ingeschreven die er niet woont? Of ontvangt u post van vorige bewoners? Dan kunt u de gemeente vragen een adresonderzoek te starten. De gemeente onderzoekt dan waar deze persoon echt woont.
Adresonderzoek aanvragen
U kunt een adresonderzoek aanvragen door het formulier hieronder in te vullen.
Verloop onderzoek
- De gemeente start een onderzoek naar de juiste adresgegevens van de door u aangegeven bewoner.
- De gemeente probeert het onderzoek binnen 3 maanden af te ronden. Soms kost dit meer tijd.
- Na afloop van het onderzoek wordt de door u aangegeven persoon ingeschreven op zijn of haar nieuwe adres of uitgeschreven uit de gemeente.
Wat is een adresonderzoek en wie kan dat aanvragen?
Als u niet woont op het adres waarop u in de gemeente staat ingeschreven, kan degene die wel op dat adres woont de gemeente vragen om een adresonderzoek. Ook de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de Belastingdienst kunnen om een adresonderzoek vragen. De gemeente is dan gemachtigd om onderzoek te doen naar uw echte woonadres.
Is uw adres in onderzoek?
Krijgt u bericht dat het adres waar u woont in onderzoek is? Neem dan contact(Verwijst naar een externe website) op met de gemeente.
Niet of onjuist ingeschreven
U moet ingeschreven staan op het adres waar u echt woont. Staat u niet of onjuist ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP)? Dan kan dit gevolgen hebben voor uw recht op, bijvoorbeeld, studiefinanciering, kinderbijslag, AOW- of WW-uitkering of huurtoeslag.
Zelf inschrijvingen op uw adres bekijken
U kunt ook zelf bekijken hoeveel bewoners er staan ingeschreven op uw adres.
Dit doet u op MijnOverheid(Verwijst naar een externe website) en in de app MijnGegevens op uw telefoon.
Op deze manier is altijd duidelijk hoeveel mensen er op uw woonadres staan ingeschreven en zijn nieuwe inschrijvingen direct zichtbaar.
Als u bent ingelogd gaat u naar identiteit en vervolgens naar persoonsgegevens.