Transportbanden zonder pretenties
Achter de naam van ondernemer Remko van Hove vind je geen CEO, CFO of andere naam met pretenties. Liever gebruikt hij MvA, oftewel Manusje-van-Alles. Ruim twintig jaar geleden begon hij samen met zijn compagnon de Europese tak van Chinese transportbandfabrikant YONGLI Belting. Het groeide uit tot een succesvol internationaal bedrijf, gevestigd in de Noord-Hollandse polder. Remko vertelt over de start, de Chinese taal en de uitdagingen van nu.
Waar het begon
Met een studie rechten op zak solliciteerde Remko vol goede moed bij de politie, om net als zijn vader in het blauw de straat op te gaan. “Positieve discriminatie zette een streep door deze droom”, vertelt Remko. “Ik zat bij de laatste acht, maar was wit, hetero, hoogopgeleid en man, dus werd ik niet aangenomen. Dan maar iets doen met m’n opleiding, dacht ik. Eerst als jurist bij een gemeente, later bij een advocatenkantoor. Het bleek niks voor me te zijn. Op het juiste moment vroeg mijn compagnon of ik met hem een onderneming wilde opzetten. Ik ben nog elke dag dankbaar voor die vraag.”
Chinese taal
Remko’s compagnon Aris Wind werkte bij transportbandenfabrikant uit de regio en werd verantwoordelijk voor de verkoop in Azië. “De communicatie was in die tijd een drama”, vertelt Remko. “Op vragen kreeg Aris geen antwoord en de informatie vanuit Azië was niet te ontcijferen. Hij kreeg daardoor moeilijk voeten aan de grond, dus pakte hij de Transsiberië Express naar China. Eenmaal daar wilde hij verder met de trein, maar een kaartje kopen lukte niet. Chinezen drongen voor terwijl hij met gebaren probeerde duidelijk te maken waar hij naartoe wilde. Een westerse vrouw die Chinees sprak, hielp hem en zo viel het kwartje dat hij zonder de taal machtig te zijn, geen handel zou kunnen drijven met China. Hij zag de enorme kansen die in China voor het oprapen lagen, dus stopte hij bij zijn werkgever, ging een jaar naar de universiteit in China om de taal te leren, nam daarna nog een half jaar privéles en pas toen kon hij zich verstaanbaar maken.”
Niet alleen
“Een westerse man die Chinees sprak was zeer welkom in China”, vertelt Remko. “Aris leerde de heer Shi Pei Hao kennen, de oprichter van Shanghai YONGLI Belting Co., die hem vroeg om zijn transportbanden in Europa te verkopen. Dat zag hij wel zitten, maar niet alleen. Hij vroeg mij erbij en zo zijn we gestart met YONGLI Belting Nederland.”
Productielijnen en kassabanden
Naast de verkoop kwam in Europa ook de productie snel op gang. “Dit om minder afhankelijk te zijn van geopolitieke ontwikkelingen. In Nederland hebben we nu drie vestigingen en we zitten in Polen, Duitsland, Oostenrijk, Groot-Brittannië, Ierland en Brazilië. Hier op industrieterrein Breekland maken we zogenaamde volle rollen, die op andere vestigingen worden versneden en weer aan elkaar gemaakt door middel van thermoplastisch lassen. Waar we transportbanden voor maken? Voor productielijnen in fabrieken die machinaal marmer, hout, vis, potplanten, etc. verwerken. Maar ook voor kassabanden in de supermarkt, hardloopbanden voor thuis en in de sportschool en bagagebanden op Schiphol.”
Hardwerkende Noordkoppers
Remko ziet YONGLI Belting graag groeien, maar de uitdagingen met personeel en energie zijn groot. “Dijk en Waard is een fijne gemeente om ons te vestigen. Het ligt mooi centraal in de Noordkop waar veel hardwerkende mensen wonen. Daar zouden we er graag meer van willen aannemen. Misschien zijn ze er wel, maar we kunnen ze moeilijk vinden. Ik denk dat productiewerk steeds onaantrekkelijker wordt voor jongeren. Het zou helpen als de overheid bijvoorbeeld minder inkomstenbelasting zou heffen op fulltime productiewerk. Dan kunnen ook de mensen die zo hard nodig zijn een fijn leven opbouwen.”
Energy hub
Vestigingen in andere belangrijke Europese landen, maar ook uitbreiden op Breekland staat op de wensenlijst van Remko. Om aan de energievraag te voldoen, heeft YONGLI zonnepanelen, een warmtewisselaar en top of the bill isolatie. “Voor wat betreft duurzame oplossingen heb ik mijn hoop op China gevestigd. Daar is het collectief belangrijker dan het individu waardoor innovatie sneller gaat. Hier op Breekland doen we mee aan de plannen voor een energy hub. Een romantisch initiatief. We zitten nog in de onderzoeksfase, dus het staat echt nog in de kinderschoenen. Maar als elektra grootverbruiker denkt YONGLI Belting graag mee over een oplossingsrichting van deze complexe puzzel.”