Provincie investeert 17,7 miljoen in Stationskwartier
De provincie heeft beloofd om 17,7 miljoen euro te geven voor de ontwikkeling van Stationskwartier Dijk en Waard. In de buurt van het station komen 5.500 nieuwe woningen. Dit gebeurt binnen een afstand van 1.200 meter van het station.
Woningbouw en bereikbaarheid gaan hand in hand
Om ervoor te zorgen dat het gebied goed bereikbaar blijft, wordt het station aangepast. Dat kost veel geld. De gemeente kan dat niet allemaal zelf betalen. Daarom vraagt Dijk en Waard hulp van de provincie via het Investeringskader Versnelling Woningbouw en Duurzame Bereikbaarheid.
'Dit is het resultaat van goede samenwerking'
Wethouder Nils Langedijk, wonen en mobiliteit: “Dit is het resultaat van de goede samenwerking die we zo’n drie jaar geleden zijn gestart. Deze belangrijke bijdrage brengt de ontwikkeling van het OV-knooppunt in onze gemeente een stap dichterbij. Belangrijk voor de leefbaarheid en bereikbaarheid van het stationsgebied. Een impuls voor alle nieuwe inwoners die hier de komende jaren een thuis vinden. We zijn er nog niet, maar dit geeft ons de mogelijkheid om ook bij het Rijk cofinanciering aan te vragen. Samenwerking met Rijk, de provincie, NS en ProRail is onmisbaar in het realiseren van deze OV-knoop.”
Woningbouw en bereikbaarheid gaan hand in hand
Gedeputeerde Jeroen Olthof: “Woningbouw en bereikbaarheid gaan hand in hand. Ze kunnen niet zonder elkaar. Projecten als deze zijn ontzettend belangrijk om in te investeren en op door te pakken. Want het gaat om veel nieuwe woningen in de buurt van het openbaar vervoer. Daardoor komt niet alle druk op het wegennet te liggen. Het is win-win.”
Ontwikkelplan Stationskwartier Dijk en Waard
Gemeente Dijk en Waard werkt samen met NS, ProRail en de provincie Noord-Holland aan het Ontwikkelplan OV-knooppunt Dijk en Waard. De bijdrage van de provincie is bedoeld voor de aanleg van het nieuwe busstation en als cofinanciering van nieuwe fietsparkeervoorzieningen (2.500 - 3.500 plekken). Dit draagt bij aan betere ov-voorzieningen en de bereikbaarheid. Daarnaast komt er een ongelijkvloerse spoorkruising voor fietsers en voetgangers bij de Stationsweg in Heerhugowaard, komen er langere perrons die makkelijker toegankelijk zijn en wordt de openbare ruimte opnieuw ingericht. De gemeente doorloopt nog een apart traject om bij het OV-knooppunt een grote parkeer-HUB met 480 P+R plekken te realiseren.
Beeld: Impressie van een mogelijke spooronderdoorgang van de Stationsweg, gezien vanaf De Snackerij. Naast een fietsroute zijn in die onderdoorgang ook nieuwe perrontoegangen opgenomen. Het landschap van het Oosterdel wordt hier ook zichtbaar het Stationskwartier in getrokken. Rechts in beeld de woontoren Centraal. Op de plek van het huidige P+R-terrein zijn nieuwe gebouwde fietsparkeerplaatsen zichtbaar.
(Bron: intentieovereenkomst OV-knoop Dijk en Waard, oktober 2024.)