Geldfit: het startpunt voor al uw vragen en zorgen over geld
Vragen en zorgen over geld. We hebben het allemaal wel eens, maar hoe lost u het op of voorkomt u dat het erger wordt? Bij Geldfit denken ze met u mee welke stappen u nu kunt zetten. Doe een check, vind handige informatie of ontdek hoe u allerlei geldzaken goed regelt. Liever iemand persoonlijk spreken? Stel uw vraag via WhatsApp, chat of 0800-8115. Gratis en anoniem.
Krijg meer grip op uw geld
Geldproblemen kunnen op allerlei manieren ontstaan: door het verliezen van uw baan, ziekte, fraude of stijgende (energie)kosten. De eerste stap om hulp te vragen kan lastig zijn. Geldfit probeert het daarom zo laagdrempelig mogelijk te houden. Op geldfit.nl ontdekt u wat u kunt doen om meer grip op uw geld te krijgen.
Laagdrempelig
Henk Woertink is accountmanager gemeenten bij NSR: “Geldfit is een initiatief van Stichting NSR (Nederlandse Schuldhulproute). Op de website vindt u tools om zelf te gebruiken, maar ook allerlei manieren om direct contact met ons op te nemen. Dat is veel laagdrempeliger dan naar een bepaald loket van de gemeente gaan. Er zitten twintig mensen klaar waarmee u kunt bellen, chatten, whatsappen of e-mailen, ook anoniem. Wij zijn de eerste stap, een luisterend oor, waardoor u weet dat u er niet alleen voor staat. Alle gemeenten zijn bij ons aangesloten en wij weten de weg binnen bijvoorbeeld Dijk en Waard.”
Vindbaarheid vergroten
“Bij NSR zijn naast gemeenten en de Belastingdienst ook zorgverzekeraars en grote bedrijven aangesloten,” vervolgt Henk. “Als bijvoorbeeld het Zilveren Kruis denkt dat een klant moeite heeft met betalen, kan het ons tippen aan de klant. Ik ken iemand die bij Defensie ging werken en toen zij werd aangenomen, kreeg ze in een brief ook over ons te horen. Dat werkt preventief. Misschien heeft ze het ooit nodig, of ze kent iemand die ons nodig heeft. Dit bericht in de krant helpt hopelijk ook voor de vindbaarheid. Uiteindelijk is iedereen gebaat bij financieel gezonde inwoners, klanten én werknemers.”
De praktijk
Henk gaat nog even in op de praktijk: “Een gesprek met ons duurt vaak een half uur tot drie kwartier. Zoals gezegd zijn wij een luisterend oor: we proberen mensen gerust te stellen en daarna zorgen we dat iemand bij de juiste persoon of instantie in Dijk en Waard terechtkomt. Soms wil iemand niet geholpen worden en dat is ook een keuze. We dringen niet aan. Met alleen doorverwijzen weten we niet of iemand ook daadwerkelijk geholpen wordt. Daarom vragen we altijd of we terug mogen bellen. Meestal na drie dagen, daarna na een paar weken en na enkele maanden nog een keer. We willen weten of een persoon goed terechtgekomen is en hoe het gaat.”