Geen vraag is te gek voor het Ontwikkelplein

Het Ontwikkelplein is een plek in de bibliotheek van Heerhugowaard, waar verschillende organisaties tegelijk inloopspreekuren hebben. Wil je omgeschoold worden, heb je vragen over bijvoorbeeld DigiD of je studiefinanciering, zit je tegen een burn-out aan of heb je moeite met taal? Dit is het ideale startpunt.

'Iedere inwoner kan zonder afspraak binnenlopen voor gratis advies'

Bibliotheek Kennemerwaard heeft op heel veel plaatsen in de gemeente inloopspreekuren. In wijkcentra als De Binding, Het Behouden Huis, De Zon, De Ezel, De Horst en De Hoeksteen bijvoorbeeld. Heb je problemen met de digitale overheid, rekenen, taal of wil je iets met je mobiele telefoon doen en het lukt niet? Hier kunnen ze je helpen of doorverwijzen naar andere organisaties. Ook het gemeentehuis heeft zo’n Sociaal plein, waarbij de gemeente hulp biedt. Van maandag tot en met vrijdag kan je er tussen 14.00 en 17.00 uur terecht. Elke donderdagochtend is er een uitgebreidere versie: het Ontwikkelplein. Marian Lerchbaumer, programmaconsulent participatie & zelfredzaamheid bij Bibliotheek Kennemerwaard, legt het haarfijn uit.

De plek voor heel veel antwoorden

“Op donderdagochtend tussen 09.00 en 12.00 uur zitten hier veel organisaties bij elkaar”, vertelt Marian. “Het spreekuur van de bibliotheek, de Bieb, zelfs nog een uur langer. Iedere inwoner kan zonder afspraak binnenlopen voor gratis advies. We krijgen hier vragen over heel veel zaken, zoals DigiD en de digitale overheid, maar ook over werk. Ga je solliciteren, maar je weet niet hoe je moet beginnen? Of ben je misschien niet gelukkig met je huidige werk en wil je je laten omscholen? Daarvoor zit Werkcentrum NHN hier. Zij hebben weer contact met vele organisaties, dus ook het Werkcentrum is weer een eerste stap naar verder. Het gebeurt geregeld dat iemand met een bepaalde vraag of bepaald probleem komt en dan blijkt dat er achterliggende problemen zijn. Daarom is het goed dat alle organisaties hier bij elkaar zitten. Ze weten allemaal van elkaar wat ze doen en regelmatig spreekt iemand op zo’n ochtend met meerdere mensen.”

Opbouwwerkers

Op het Ontwikkelplein kun je om de week terecht bij Zaffier, als je bijvoorbeeld geldvragen of vragen over schulden hebt. Zaffier wisselt om de week af met DUO voor alle vragen van studenten over bijvoorbeeld studiefinanciering. “Voor studerende jongeren is het tijdstip misschien niet perfect”, lacht Marian, om trots te vervolgen: “Zij kunnen ook op dinsdagmiddag in JC Kompleks terecht voor vragen bij Willem Zevenhuizen. Hij zoekt jongeren ook op scholen op en sinds we dit doen is het aantal vragen van jongeren gestegen van 3% naar 30% van het totaal aantal vragen.”

De Hoofdzaak en MET

De Hoofdzaak en MET zijn twee andere aanwezige partijen. Marian: “De Hoofdzaak heeft ervaringsdeskundigen op het gebied van mentale gezondheid, zoals burn-outs en depressies. Zij kunnen je weer doorverwijzen naar hun cursussen en bijeenkomsten. De opbouwwerkers van MET zijn een mooie aanvulling voor alle sociale problemen.”

Ook voor vragen aan de gemeente

Op het Sociaal- en Ontwikkelplein kun je ook terecht met gemeentevragen. Vaak zal je via de gemeentebalie doorverwezen worden en dan is het een kwestie van de trap oplopen of de lift opzoeken. De laatste maanden krijgen we veel vragen over parkeervergunningen en de parkeerapp en over verduurzaming van woningen.

Zelfredzaamheid

“We proberen veel hier op te lossen”, legt Marian uit. “We kunnen direct achter een laptop van alles regelen, maar we gaan voor zelfredzaamheid. Je doet het zelf, maar wij kijken mee.”

Warme doorverwijzing

Natuurlijk wordt er doorverwezen, maar de stap naar een volgende organisatie kan groot zijn. Het Ontwikkelplein zorgt dan ook voor wat een ‘warme doorverwijzing’ wordt genoemd. “Als er een doorverwijzing nodig is, maken we altijd samen met de bezoeker een afspraak. Dat kan online gebeuren of telefonisch.”

Dwarsdoorsnede van Dijk en Waard

Natuurlijk zijn we benieuwd wie er gebruik maakt van de inloopspreekuren. “Het is een dwarsdoorsnede van de inwoners van Dijk en Waard, maar we zien bijvoorbeeld senioren die moeite hebben met computers. Soms is de partner overleden en komen er zaken op een persoon af, die de overleden partner altijd regelde, zoals financiële zaken. We krijgen ook mensen binnen die doorverwezen zijn vanuit bijvoorbeeld Het Behouden Huis of De Ezel.”

Het is gratis

Ten slotte meldt Marian: “Mensen hoeven geen afspraak te maken, het is gratis, net als de cursussen die we aanbieden. Geen vraag is te gek en als wij het hier niet kunnen beantwoorden, vinden we altijd iemand die het wel kan!”

Kijk voor meer informatie op: bibliotheekkennemerwaard.nl/ontwikkelplein-Heerhugowaard(Verwijst naar een externe website)